MAKALE Resim 7: Deniz kazalarındaki en büyük kurtarıcılardan biri; bir yaşam çadırı. Mimarlık ve iç mimarlık eğitiminin pedagojik formasyonu. belki de dünyanın hiçbir yerinde. insanlığın hizmetkarlarını yetiştirecek bilim insanlarını yetiştirme amacını yüceltmemektedir. Tam tersime. günümüz mimarlık ve iç mimarlık eğitimi: hala insanlığı kendisine hayran bırakacak. hatta peşinden sürükleyecek büyük ustaları ortaya çıkarmak imasına göz kırpmaktadır. Mimarlık, iç mimarlık meslekleri de tekil tasarım sorunlarıyla uğraşmakta -ki en oyalayıcı ve önemli sorunlardan biri de kesinlikle biçemdir (üslup)- ve ortada ticari bir motivasyon (bir müşteri) yokken de. bu tekil sorunları belirlemek adına bile, bir kıpırdanış içinde olmayı yadırgamaktadırlar. Yani daha açık bir ifadeyle. büyük bir mimarlık ofisi. tek başına bir mimar ya da iç mimar. ortada bir müşteri ya da bir mekan yoksa. hayali bir proje üzerinde, planlı bir tasarım. projelendirme çalışmasını "ancak çok özel koşullarda" yürütür: çoğunlukla da hiç yürütmez. Oysa buluş mantığı -ve dürtüsü- insanbilimsel (antropolojik) gelişime yapışık bulunur ve harekete geçmek için tek başına ekonomik bir güdüyü bekleyemez. Buyüzden. bir denizel tasarımcının da. bir buluşla sonuçlanabilecek bir çalışmayı "yalnızca müşteri yok diye" ertelemesi ya da vazgeçmesi buluş 50 liiallııllıler MART· NİSAN 2012/SAYI31 mantığına terstir. Bu etik yargı doğrultusunda. James L. Adams'ın başta vurguladığı koşullardan. özellikle ilk üçü, net bir biçimde. bir buluşun "özveri gerektirdiğini" göstermektedir. Buluş yapmanın bilimsel etik çerçevesi, bir örnekle betimlenecek olduğunda rahatlıkla şu söylenebilir: "Kuduz aşısı nasıl bekleyemezse. pervane de aynı şekilde bekleyemez. Ne gerekiyorsa yapılmalı. bir an önce bulunmalıdırI ". Unutulmamalıdır ki bilim ve teknoloji tarihi. zengin buluşçuların tarihi değil. onların ortaya çıkardığı ürünlerinin tarihidir. Kaynaklar 1. Adams. James L. Bir Mühendisin Dünyası. Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitapları. 2004. 2. Bayazıt. Nigan. Endüstri Ürünlerinde ve Mimarlıkta Tasarlama Metotlarına Giriş. İstanbul: Literatür Yayıncılık, 1994. 3. Boronowsky, J. İnsanlığın Yücelişi. 4. Earle.James H. Design Drafting. California: TexasA & M University, Addison-Wesley Publishing Company. 1972. 5. Kurtuluş. Özgül. Tasarım Mühendisliği, Kocaeli: Bilim ve Teknik. Tübitak, 1995. 6, Nielsen, J. Usability Engineering. Academic Press ine.. Bostan: 1993. Notes Toward a Social Epistemology of Transdisciplinarity. Bulletin lnteractif du Centre lnternational de Recherches et Etudes transdisciplinaires n° 12 -Fevrier 1998. 7, Özer, Bülent. Yorumlar Kültür Sanat Mimarlık. İstanbul: Yem Yayın, 1993. 8. Papanek. Victor. Design For The Real World. Chicago: Academy Chicago Publishers. 1985. 9, Runes, D. D.-Schrickel. H. G. Encyclopedia of the Arts. New York, Philosophical Library, 1946. 1O. Shlesinger. B. Edward. Buluş Nasıl Yapılır7. Ankara: Tübitak. 1997. 11. "TDK", Tasarım. http:/ /tdkterim. gov.tr/, Temmuz 201 O, (Erişim Tarihi: 01.04.2012). 12. Tanyeli, Uğur. "İstanbul Bilgi Üniversitesi. Görsel İletişim Tasarımı Yüksek Lisans Programı. Ders" 2002. 13, Tunalı. İsmail. Estetik. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1989. 14. Türkçe Sözlük 2 K-Z. Türk Dil Kurumu. 15. von Stamm. Betti na. "What are lnnovation, Creativity and Design?" 2003 bb
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=