deymiş duygusunu uyandırır. 90'larda çok popüler olan bu üslup şimdilerde süratle terk edilmektedir. Bu üslup 'klasik çağdaş' bir neoklasik üslup olarak da adlandırılabilir. Ahşabın cömertçe kullanıldığı bu üslup, bütünüyle eski zaman teknelerini andırır (Resim 9). Geniş bez ya da kumaş panolar, konforlu sofalar ve kanepeler ve klasik biçimler görülür. Bu üslup kesinlikle geleceğe cesur bir sıçrama değildir ama; geçmişle klasik yatçılık geleneğinin koruduğu bağ bakımından ve bir yelkenli atmosferini yaşama arzusu içinde olanlar için konforlu ve davetkar bir iç mekandır" (Duodo. Design: Alcune Tendenze di Interni sui Mega Yacht). Kapsamı bu araştırmanın sınırlarını hayli aşan megayat iç mekanında üslup olgusu, deniz araçlarının genelini hatta bazı kara yapılarını bile etkilemektedir. Ancak "megayatların çağın görsel kültürüne 'teatral bir kara mekanının yapay bir taklidi' fotoğrafından başka bir şey veremedikleri" (Göksel. Megayat İmgesi) iddiası da göz önünde bulundurulmalıdır. Adolf Loos'a göre "kültürün evrimi, kullanıma dönük nesnelerin süslemeden arındırılmasıyla eş anlamlıdır ve kültürel evrimin hızını onun dışında kalanlar yavaşlatmaktadırlar". Loos'un 1908 yılında kaleme aldığı ünlü "Süsleme ve Suç" isimli makalesinden alınan bu keskin savunusu, elbette günümüzden çok farklı sosyoekonomik ve kültürel koşulların sonucunda ortaya çıkmıştır. Dahası özellikle megayat gibi bir tüketim sunağının iç mekanı için bu savununun ekonomik yönünü dikkate almak ironiktir. Ancak bu düşüncenin kıvılcımlan üzerine inşa edilen modern mimarlık ve tasarım okulları gerçekten de "süs"ü çağdaş yaşam alışkanlıklarının dışında bırakmıştır. Gerçekten ae süs zamanla; teknoloji ve mimarlık ürünleriyle birlikte barınamamış ve bu ürünlerin üretildiği bağlama tutunamayarak kayıp gitmiştir. Üslup kavramının gelenekle akrabalığını gözden kaçırmayan ünlü mimar Bruno Taut, daha 1920'de şöyle demektedir: "Köklere sürgün edilmiş bina yapımcıları, gelişim ağacının, çiçeklerin büyümesini yönlendiren formüle varıncaya dek sonsuz dallanmalar, bölünmeler ve inceliklerle yeryüzünde uzandığını unuttular mı? Böylesine tanımsız bir insest, insanlar için yapılan mimarlığı o denli daha nasıl alçaltabilirdi ki, bozuk bir laterna gibi, popüler bir biçim şarkısının -evren gibi sonsuz bir biçim senfonisinin- ilk ölçülerini hala yineleyip duruyor. .. Alçıdan yapılmış Dor, İyon ve Korint sütunlarını parçalayın, saçmalıkları yıkın". Tarih boyunca ortaya konan üslupların, kendi dönemleri için yenilikçi oldukları elbette yadsınamaz. Ancak her yeni düşüncenin, yeni bir biçimi yaratacağını da unutmamak gerekir. Deniz aracı iç mekanında mimari biçimleniş süreci de, bir üslupla sonuçlansa bile o üslup kendi çağına ait olınalıdır. ifa "':laklaı • - Le Corbusier. "Yeni Bir Mimarlığa Doğru: Yönlendirici İlkeler". - Oshatz, A Traditional Design Approach. - www.westcotthouse. org/frank/prairie_ovr.htm. Resim 8: Tutucu bir üslubun egemen olduğu bir megayat iç mekanı. megayat iç mekanı Resim 9: Denizci ama geleneksel üslubun egemen olduğu bir megayat iç mekanı. - Gabo ve Pevsner. "Konstrüktüvizmin Temel İlkeleri. - Fellini. E la Nave Va. - Duoda. Supermegayacht. - Aydınlı. Mimarlıkta Estetik Değerler. - Ural. "Mimari Bir Objenin Felsefi Açıdan Yorumu". - Ünsan ve Söylemez. Dünya Rekabet Ortamında Gemi İnşa Sektörünün En Önemli Dostu: Üniversite. - Tuzcu. "Yolcu/ Taşıt Perilerinin Yaralı Stabilite Standartlarının Sağlanması için Yapılması Gereken Değişiklikler". - Onuk. Mrtp: Çok Amaçlı Taktik Platform Bir Konseptin Yaratılışı: TasarımMühendislik-İmalat. - Mc Farlane.Naval Architecture of a Replica. - Güneş. Kent Mobilyası Tasarımından Disiplinlerarası E tkileşi. - Duodo. Design: Alcune Tendenze di Interni sui Mega Yacht. - Göksel. Megayat İmgesi. - Loos. "Süsleme ve Suç. 1908". - Finsterlin. "Casa Nova". bb
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=