Kil tabletlerdeki çapraz ayaklı sandalye Kaynak: Crochet, T.; Designer's Guide ta Furniture Styles Knossos Fildişi kayıkları Kaynak: Carter,G.Goldsmith, Sailing Ships&Sailing Craft almaktadır. İlki kayığı kullanan iki kürekli kişinin kayık çevrildiğinde güney veya kuzeye yönelmesini sağlayan iki başta da kürekçilerin olması, diğer bir unsuru da rüzgara karşı direnç vermesi için yelken direğinin cenazenin taşınacağı kabinin üzerinde ya da teknenin tam merkezinde sabitlenmiş olmasıdır. Mısır nehir teknelerinin genellikle yapısal özelliklerini vurgulamak için; içinde kullanılan eşyası, gövdesi, güvertesi boyanmaktadır. Buna göre; cenaze teknelerinin gövdesi tamamen yeşile, uç kısımları sarı renkte boyanmakta iken güneş tekneleri genellikle beyaz renktedir. Özel bir oturma mobilyası kullananlar için üretilmemiştir fakat sadece Nil nehri için üretilmiş teknelerde olan, omurga şekli oturmaya müsaittir. Yelkenli teknelerde özellikle 4. ve 6. krallık döneminde çift ayaklı yelken direğini sabitlemek için ipler kullanılmış ve teknenin kıç kısmında yelkeni yönlendirecek kişi için bir tür etrafı açık gölgelik kabin yapılmıştır. Yelkenli teknenin sahipleri için, güneş ve rüzgardan korunmak, barınmak amaçlı yapılan, güvertenin ortasında konumlanan bir kabin ya da gölgelik döşenmiştir. Gölgelikler, tekneyi uzaktan izleyenlere teknenin sahibinin kim olduğunu çok iyi ifade etmektedir. Kabinler; paralel döşenmiş direklerle desteklenen ahşap yüzeylerden oluşturulma kare biçimli, girişleri yine ahşaptan yapılma, kilitli kapılarla sabitlenmiş kutucuklardır. Tekne sahibinin kullandığı oturma mobilyası taht veya sandalyedir. Cenaze teknelerinde de tabutun yerleştirildiği bir gölgelik kullanılmaktadır. Oturma mobilyası sadece dua etmekle görevli rahipler için teknenin baş kısmına yerleştirilmiş sandalyedir. Tekne; masif ağaçtan yapılma kırmızı ya da sarı renk gövdeli olmaktadır ve özellikle güvertesi kırmızı renkte parmaklık, sırıklardan oluşmaktadır. Papirüsten yapılma kano ya da sallar eski ve orta krallık döneminde şekli- yapım tekniğine dayalı olarak, uzun süreli kullanıma uygun olduğu için avcılıkta kullanılmıştır. Form olarak uçlarının silindirik şekilde bitimi kanoyu suyun üzerinde tutmaktadır. Papirüs kanolar diğer nehir teknelerinde olduğu gibi kabin ya da gölgelikle yapılmıştır. Gövde renkleri sarı ve beyaz olan kanolar, kırmızı parmaklık la, çiçek motifleriyle boyanarak süslenmiştir. Papirüs teknelerinin cenaze 1 böatbııilder OCAK- şusAT 2013 ı SAvı 36 için yapılmış olanlarında, diğerlerinden farklı olarak tabutun uzandığı gölgeliğe yakın konumlandırılmış ahşap dört ayaklı masa ve onun üzerinde yer alan vazo, içinde şarap vb. sıvılar bulunan bir kase yer almaktadır. Önemli kişilerin cenazesinin taşındığı Güneş teknelerinde sembolik objeler olarak; kutu, bir elin dört parmağını anımsatan üniteler, makara, değnekler, teknenin baş kısmını saran perdeler, simgesel olarak da şahin gibi çeşitli hiyeroglif şekillerin kullanımı göze çarpmaktadır. Genellikle gövdenin renginden başka ikinci renk kullanılmayan teknelerdir. Teknenin yönlendirilmesi başta ve kıçta bulunan tayfalar tarafından sağlanmaktadır. Güneş ve Tanrısal teknede Mısır'ın gizemli inanışlarına ait Ölüler Kitabı, tanrılarının figürleri ve bazen de tanrının rolünü üstlenen (sembolik olarak) bir kişinin maskeler takarak bulunduğu bilinmektedir [21]. 3.3 Ege ve Çevresi: Ege kıyılarına ve adalarına hakim olan Ege Uygarlıklarının önemlilerinden, ilk bronz alet ve silahı icat eden Girit Adasındaki Minos (M.Ö. 3000-1300) ile Yunanistan'da yer alan korsanlıklarıyla ün kazanan Miken (M.Ö.1600-1200) medeniyeti gelmektedir. "Mısır Orta Krallık devriyle aynı zaman diliminde var olan Minos uygarlığında Mısır sanatındaki anıtsallık geçerli değildir, zenginlik, dünyasal hayata bağlılık ve eğlence esaslı Minos kültürünü; komşu adaları ile Yunanistan'daki Miken kültürünün etkilediği bir gerçektir" [22]. 3.3.1 Ege Mobilyası: Ege mobilyası, Yunan mobilyası için alt yapı oluşturmuştur. Özellikle Miken medeniyetine ait mobilyalar, antik çağın kullandığı yazı gibi bir değere sahip olmuştur. Mısır'ın hiyeroglif resimlerine benzer kil tabletleri vardır ve mobilya figürleri Ege medeniyetleri için iletişim niteliği taşımaktadır. Bu tabletlerde, günlük yaşamda yaygın olarak kullanılan tabure, sandalye, masa, yatak, destek kutusu, sandık gibi ünitelerin figür ve resimlerle ifade edildiği, bir anlamda kelime ya da genel anlatılara işaret eden şekiller yer almaktadır. Tabletlerdeki mobilyaların ergonomik ölçüleri fazla belirgin değildir fakat Mısır mobilyalarına kıyasla bacaklarının daha yüksek yapılmış oldukları görülmektedir [23].
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=